Nintendo

Pionérårene (1889-1970):

Nintendo blev grundlagt i 1889 som et selskab, der producerede håndlavede japanske spillekort.

I begyndelsen af 1900-tallet diversificerede de sig inden for forskellige forretningsområder, herunder legetøj og kabel-tv.

Indtræden i videospilindustrien (1970-1980):

I 1970’erne begyndte Nintendo at eksperimentere med elektroniske spil.

De introducerede arkadespil som “Donkey Kong” og “Mario Bros.”

Dette lagde grundlaget for deres indtræden på hjemmekonsolmarkedet.

NES-æraen (1983-1990):

Nintendo revolutionerede spilindustrien med lanceringen af Nintendo Entertainment System (NES) i 1983.

Spil som “Super Mario Bros.” og “The Legend of Zelda” blev enorme succeser, og NES blev en husstandsfavorit verden over.

Game Boy og mobilt spil (1989-2000):

I 1989 lancerede Nintendo den bærbare konsol Game Boy, der blev en anden milepæl.

Succesen med bærbare enheder fortsatte med Game Boy Color og Game Boy Advance. Nintendo udforskede også mobilspil med Pokémon-franchisen.

Nintendo 64 og 3D-revolution (1996-2001):

Nintendo 64 (N64) markerede overgangen til 3D-grafik.

Spil som “Super Mario 64” og “The Legend of Zelda: Ocarina of Time” satte standarden for spildesign.

På trods af konkurrencen fra Sony PlayStation beholdt Nintendo sin position som en vigtig aktør.

GameCube og udfordringer (2001-2006):

GameCube blev lanceret, men Nintendo kæmpede for at konkurrere med PlayStation 2 og Xbox.

Selvom den havde unikke spil som “Super Smash Bros. Melee” og “The Legend of Zelda: The Wind Waker”, blev perioden præget af øget konkurrence og lavere salgstal.

Wii-revolutionen (2006-2012):

Nintendo gjorde en dristig strategisk satsning med Wii, der introducerede bevægelseskontroller og appellerede til et bredere publikum.

“Wii Sports” blev en sensation, og konsollen blev en enorm succes, selvom den ikke havde samme teknologiske styrke som konkurrenterne.

Håndholdte succeser (2004-2017):

Nintendo DS og 3DS blev lanceret og blev enormt populære håndholdte enheder.

De introducerede innovative funktioner som berøringsskærme og stereoskopisk 3D.

Pokémon-spillene til disse platforme styrkede Nintendos dominans inden for bærbare enheder.

Switch-æraen (2017-nu):

Nintendo Switch blev lanceret som en hybridkonsol, der kan bruges både som stationær og bærbar enhed.

Konsollen blev hurtigt en succes med spil som “The Legend of Zelda: Breath of the Wild” og “Super Mario Odyssey,” og den har fortsat med at være en markant spiller på markedet.

 

Viser 1–16 af 738 resultater